۰۲
آبان

رژیم گرفتن هم می‌‌تواند چاقمان کند!

تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که گرسنه هستید و غذا نمی‌خورید، در حقیقت در حال عادت دادن بدن‌تان به بیشتر غذا خوردن هستید و این خود دلیل اصلی و اشتباه بودن و نتیجه معکوس داشتن رژیم‌های غذایی است. غذا شگفت‌آور است، باعث سلامتی می‌شود، افراد یک خانواده را دور هم جمع می‌کند و طعم و مزه خوبی هم دارد (البته بیشتر اوقات). اما همه ما به خوبی آگاه هستیم که زیاده‌روی در آن هم می‌تواند چه عواقب سنگینی برای‌‌مان در پیش داشته باشد.

ممکن است زمانی که دچار استرس و نگرانی هستیم، نیاز به آرامش داریم و یا حتی احساس گرسنگی می‌کنیم سعی به برطرف کردن تمامی این احتیاجات بوسیله پرخوری باشیم. تحقیقات جدید به طرز غیر عادی و عجیبی نشان می‌دهد زمانی که شما حقیقتا گرسنه هستید ولی غذا نمی‌خورید که البته نخوردن لازمه رژیم‌های لاغری هم است، عادت می‌کنید بدین شکل حتی زمانی که واقعا سیر هم هستید پرخوری کنید.

پروفسور مارک بوتون، متخصص روانشناسی در دانشگاه ورمونت آمریکا معتقد است «زمانی که گرسنه هستید، ممانعتو یا بازداری از خوردن نمی‌تواند باعث از بین رفتن حس گرسنگی شود و این می‌تواند عواقب بدتری نظیر پرخوری و تمایل به بیشتر غذا خوردن حتی هنگام سیری را در ما تشدید کند». با انجام آزمایشی توسط پروفسور بوتون، ۳۲ موش ماده در طول ۱۲ روز مورد پژوهش و ارزیابی قرار گرفتند. بعد از هر وعده غذایی پروفسور بوتون موش‌ها را درون جعبه‌ای قرار می‌داد که در آن اهرمی مخصوص برای غذا خوردن موش‌ها تعبیه شده بود و به موش‌ها آموزش داده شده بود که این دسته را بچرخانند تا بتوانند غذا بخورند. در ابتدا موش‌ها اهرم را می‌چرخاندند اما پرخوری نمی‌کردند. در طی ۴ روز بعدی آزمایش، موش‌ها در حالی که گرسنه هم بودند درون جعبه‌ای قرار گرفتند که فاقد اهرم مربوط به غذا بود و بدین شکل برای موش‌ها هم همان شرایطی فراهم شد که افرادی که رژیم غذایی دارند و غذا نمیخورند.

چند روز بعد پروفسور بوتون موش‌ها را درون جعبه‌هایی قرار داد که حاوی دسته مربوط به غدا خوردن بودند و البته این‌بار آن‌ها سیر هم بودند. اما این‌بار با اینکه سیر بودند خیلی بیشتر از قبل غذاخوردن و در واقع نسبت به قبل پرخوری هم کردند. پروفسور بوتون توضیح می‌دهد، زمانی که موش‌ها گرسنه‌ هستند ولی نمی‌توانند غذا بخورند باعث می‌شود دفعه بعدی که دسترسی به غذا پیدا کنند میل بیشتری به خوردن داشته باشند. در واقع همین موضوع در مورد محرک‌های دیگر هم صادق است برای مثال حس بینایی، شنوایی، بویایی و یا بوی رستوران مورد علاقه شما همگی می‌توانند منجر به تحریک حواس شما شوند و سیگنال‌هایی جهت احساس گرسنگی به مغزتان بفرستند که همین موضوع عامل ترشح بزاق دهان و میل شما به غذا خوردن است. اگرچه محرک‌های داخلی یا درونی مانند حس گرسنگی و یا سیری آنقدرها هم تطبیق‌پذیر نیستند.

مطمئنا بهترین راه‌حل این است که زمانی که می‌خواهید وزن کم کنید به خودتان گرسنگی ندهید. می‌توانید به جای گرسنگی همیشه از اسنک‌‌های سالم و فاقد چربی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید در تهیه این اسنک‌ها حتما از پروتئین، چربی‌های مفید، دانه‌های روغنی و گوشت‌های کم چربی استفاده کنید.